Att skaffa sig julfrid

Nu är det snart jul igen. Du kommer förmodligen att bli stressad över alla julklappar som ska fixas, julmaten som ska köpas in… Därtill julgranen, julstjärnorna, pepparkaksbaket… Och under julen ska man dessutom vara lycklig. Vart du än går ser du stressade människor och då blir du ännu mer stressad; stressen smittar av sig.

Här kommer några råd om hur du ska göra för att orka med julstressen:

Det som är både brådskande och viktigt gör du omedelbart. Om du exempelvis känner småbarn som du vill ge julklappar till gör du lämpligen inköpen redan nu. Expediterna i affären har fortfarande all tid i världen och vill verkligen hjälpa, samtidigt som sortimentet är stort. Stämningen är totalt annorlunda nu än vad den kommer att vara två dagar före julafton då kassakön före dig är trettio personer lång och expediten har fått nog.

Uppgifter som är viktiga, men inte brådskande, sätter du en deadline på. Exempel på detta är att du bokar en tid i din kalender är du ska skriva alla julkort. ”Söndagen den 15 december från 13.00 till 15.00 ska jag ha tagit fram alla adresser, jag lyssnar på julmusik, dricker lite glögg eller i alla fall kaffe, och när klockan blir tre är alla kort skrivna.”

Uppgifter som är brådskande men inte viktiga delegerar du. Du kan exempelvis förenkla matlagningen någon lördag i december; i stället för att göra potatisgratäng och stek kan du bjuda familjen eller vänner på färdig julkorv som du värmer i varmt vatten i kastrullen.

Det som varken är viktigt eller brådskande skippar du. Exempel på detta kan vara att inte tvätta fönstren när du julstädar. Fönstren kan du ta sedan när solen börjar skina igen. Och apropå solen – det var någon som sade att en större del av november har det legat ett flera kilometer högt molntäcke över oss här i Stockholm. Inte undra på att många har börjat känna sig orkeslösa. Men det stora mörkret så här års är en annan sak – som vi kan ta senare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *