Har du svårt att sova?

Tillhör du också dem som räknar fårhjordar, står på huvudet, dricker örtteer och läser Strindberg bakläges utan att kunna sova? Att inte kunna sova är inte bara jobbigt, det är även farligt för hälsan. Sömnbrist används faktiskt i vissa länder som tortyrmedel!

Det är många som har sömnproblem. Antingen har de svårt att somna in på kvällen eller så vaknar de med huvudet fullt av tankar flera timmar innan väckarklockan ringer. Och det mest irriterande är om en person med sömnsvårigheter frågar en person som inte har sömnproblem hur hon eller han gör för att sova och får då svaret: ingenting!

Det är tufft att inte kunna sova ut. Man är trött när man gå hem från jobbet, trött när man hämtar barnen, trött när man lagar maten. Dessutom ska man orka med att diska, tvätta och vara felfri, vacker och social. När man väl lägger sig sent på kvällen är man irriterad på sig själv över allt som borde göras men som man inte har hunnit eller orkat med. När vi går till sängs tar vi därför med oss alla problem, från jobbet till familjerelationer och oro för ekonomin.

Den mänskliga hjärnan och nervsystemet älskar regelbundna tider och vanor. Därför är det viktigt att medvetet försöka lämna problemen utanför sovrummet, skapa sömnritualer, precis på samma sätt som när man nattar barnen.

Hur ”nattar” man då sig själv? Kanske genom att skriva en lista över saker som ska göras, i stället för att ha allting i minnet. Kvällspromenad? Hålla sig borta från Facebook och datorn några timmar innan sängdags? Vi är individuella, det gäller att hitta sin egen nattningsrutin som fungerar just för dig.

Skulle problemen kännas alltför stora att klara av själv är det inte på något sätt ett misslyckande att be om hjälp.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *